Zespół Szkół nr 1 im. Jakuba Stefana Cezaka 95-100 Zgierz, ul. Długa 89/91 tel. (42) 715-07-44, fax (42) 715-07-34 e-mail: ekonomik@miasto.zgierz.pl

Na podbój stolicy

7 października, zdeterminowani i gotowi do zwiedzania, ruszyliśmy pociągiem na podbój naszej stolicy.
Pierwszym punktem programu było Muzeum Więzienia Pawiak. Na początku był wykład, który dotyczył działań dywersyjno-propagandowych - Akcji N, później mieliśmy okazję obejrzeć krótką inscenizację zatytułowaną Różaniec z Gusen  i porozmawiać autorem wspomnień - więźniem Pawiaka panem Stanisławem Zalewskim. Zaznajomieni z historią i warunkami panującymi w więzieniu, zostaliśmy po nim oprowadzeni. Muzeum było bogate w eksponaty, wiele z nich było wykonanych przez samych więźniów. Wśród nich były: ryciny, wiersze, modlitwy i kartki z pamiętników. Po podjęciu tego ciężkiego tematu przespacerowaliśmy się w kierunku Starówki, oglądając piękne budynki i słuchając klimatycznej muzyki ulicznych artystów. Po obiedzie zatrzymaliśmy się przy Grobie Nieznanego Żołnierza. Każdy z nas podszedł do grobu i w ciszy odmówił modlitwę za bezimiennych bohaterów.
Muzeum Powstania Warszawskiego było kolejnym celem naszej wycieczki. Nowoczesne i pełne dynamiki wnętrze zrobiło na nas niemałe wrażenie, powstańcza atmosfera i świst samolotów sprawił, że nawet nie zauważyliśmy, kiedy minął nasz zaplanowany czas. Wróciliśmy na Dworzec Centralny, pociąg był dopiero za godzinę, więc każdy miał jeszcze okazję przejść się ulicami stolicy.
To był naprawdę dobrze spędzony dzień. Choć tematyka zwiedzania była raczej poważna, podczas całego pobytu w stolicy, a zwłaszcza w drodze powrotnej, nie zabrakło żartów i śmiechów. Najważniejsze, że byliśmy razem, a Warszawę poznawaliśmy według własnego klucza, bez pośpiechu i zniecierpliwionego przewodnika. Z pewnością jeszcze kiedyś tam wrócimy i znów będziemy jeździć autobusami i tramwajami, snuć się wąskimi uliczkami i zdobywać nowe doświadczenia, inne, ale nasze.