
Wielki finał olimpiady Zwolnieni z Teorii już za nami. Zostaliśmy wyróżnieni!
Na  ten dzień pracowali wytrwale kilka miesięcy, musieli wykazać się kreatywnością,  umiejętnością planowania, pracą zespołową  oraz konsekwencją. Mowa o uczniach naszej  szkoły, którzy w tym roku wzięli udział w innowacyjnym projekcie Zwolni z Teorii i mieli możliwość rozwijania swoich kompetencji poprzez konkretne działanie –  realizację własnego projektu społecznego. 
  O  tej olimpiadzie i jej uczestnikach pisaliśmy już na naszej stronie w poprzednim  artykule, opublikowanym 12 marca. Szkolny finał akcji odbył się 28 marca. Ukończono  cztery projekty: Reakcja  ludzi na…, Przybij łapkę, Każde  pokolenia ma swój czas oraz Bezpieczny pieszy. W ich realizację było  zaangażowanych łącznie około 30 uczniów. Nad wszystkim czuwali wyznaczeni  nauczyciele: Pani Ewa Urbańska-Sobczak, Pani Marta Ohde oraz Pan Sebastian  Kozicki. Ogromną pracę motywującą wykonała Pani Dyrektor Liliana Lipińska, bez  jej wsparcia i promowania olimpiady w naszej społeczności zapewne o tym ruchu  słyszelibyśmy tylko z medialnych przekazów. Podczas szkolnego finału liderzy  zrealizowanych projektów dokonali uroczystego podsumowania. Dumni, że udało im  się dotrwać do końca, prezentowali efekty swoich dzieł kolegom, nauczycielom i zaproszonym  gościom, wśród których znaleźli się projektowi partnerzy, rodzice, dyrektorzy  szkół i przyjaciele. Były zdjęcia z działań, prezentacje multimedialne,  podziękowania i upominki dla partnerów oraz kwiaty dla Pani Dyrektor. Głos  zabrali również zaproszeni goście, m.in. Pani Małgorzata Łęcka, która  serdecznie podziękowała młodym ludziom za zaangażowanie w wolontariat na rzecz  lokalnych społeczności. Po uroczystości znaleźliśmy czas na mniej oficjalne  rozmowy i smaczny catering, przygotowany przez Pana Sylwestra Szalińskiego. 
  Natomiast  24 kwietnia w Warszawie odbyła się Gala Finałowa,  czyli uroczyste podsumowanie V edycji Zwolnionych z Teorii. Do Centrum  Targowo-Kongresowego Gloabl EXPO wybrali się oczywiście również uczniowie  naszej szkoły wraz z opiekunami. Wielki Finał był czasem na integrację, wymianę doświadczeń, ale przede wszystkim  na świętowanie swojego projektu. Finaliści mieli okazję wysłuchać prelegentów,  którymi byli m.in. prezesi wielkich firm, ambasadorowie, ministrowie czy  prezydenci miast, ale mogli też wziąć udział w konkursie na jak najlepsze zaprezentowanie  swojego projektu (Pitch Contest), chwalili się swoimi dokonaniami na wystawie  projektów, a po uroczystości integrowali na after party w pobliskim klubie.  Również nauczycielom, opiekunom i mentorom organizatorzy zagwarantowali niezapomniane  wrażenia. W strefie dla dyrektora i nauczyciela można było wysłuchać prelegentów  z Google, Allegro, Khan Academy. Mówiono m.in. o innowacjach edukacyjnych, o  kompetencjach miękkich z perspektywy pracodawcy, o przyszłości i zmianach w  edukacji. Był też czas na bardziej zabawne warsztaty z autoprezentacji. 
  Ważnym dla nas momentem było odebranie wyróżnienia Zwolnionych z Teorii, przyznanego naszej szkole za wspieranie uczniów w pracy  zespołowej, kreatywność, rozwiązywanie problemów, zarządzanie projektem i  przywództwo. Uczniowie otrzymali zaś imienne międzynarodowe Real-Life-Certificate.
  Udział naszej szkoły w olimpiadzie daje nieograniczone  możliwości. Możemy korzystać z nowoczesnych metod nauczania, co pozwala wyróżnić się na tle  innych szkół, jesteśmy zauważalni w mediach lokalnych, zdobywamy certyfikaty i  wyróżnienia w ogólnopolskich rankingach szkół uczących tzw. kompetencji miękkich.  Najlepszym podsumowaniem tego wydarzenia niech będą słowa Pani Dyrektor Liliany  Lipińskiej: Uczestnictwo w programie  to przede wszystkim wartość dla moich uczniów – wartość płynąca z tego, że  szkoła żyje po lekcjach, mówi się o szkole w telewizji, radiu, pisze w  lokalnych gazetach. Nauczyciele, którzy byli na szkoleniach Zwolnionych z  Teorii byli zachwyceni i ja też zapunktowałam, że właśnie im je zaproponowałam.  Kolejny raz udało mi się zmotywować nauczycieli. Zapaliłam uczniów do zrobienia  czegoś nowego, innego. Sama jestem bardzo szczęśliwa, kiedy widzę entuzjazm  uczniów. Bardzo lubiłam spotykać się z uczniami w moim gabinecie, gdy mieli  problemy, gdy potrzebowali wsparcia. Poznaję ich na korytarzu, rozmawiamy,  śmiejemy się. Inni uczniowie patrzą z zainteresowaniem. Mam nadzieję, że w  przyszłym roku będzie więcej projektów. Te projekty zmusiły mnie do innych  relacji, chociaż na moment mogę znowu pobyć z nimi tak, jak lubię najbardziej.  Jestem świadoma, jakie to jest ważne w dobie globalnej cyfryzacji i tego, że,  niestety, nikomu się nic nie chce. Może te projekty pomogą zrozumieć również  nauczycielom, że muszą też się zmieniać i rozwijać, żeby nawiązać dobre,  prawdziwie relacje na zasadzie najstarszej relacji uczeń-mistrz czyli  tutoringu. Zapomnieliśmy jakoś o tym, a trzeba to odgrzebać i ten program w tym  pomaga.
Ekipa Zwolnionych z Teorii
Ewa Sobczak, Marta Ohde, Sebastian Kozicki