Rzeka to skarb
Ekosystem wodny- badanie zanieczyszczenia wody
Rzeki są najważniejszym elementem ogólnego obiegu wody na lądzie. Odprowadzają wodę, która spadła w postaci opadu atmosferycznego z powrotem do morza i kształtują przy tym w znacznym stopniu krajobraz. Rzeka to skarb. Nie zdajemy sobie sprawy, jak wielki. Zimne powietrze płynie doliną rzeki. A jeśli miasto nie ma prawdziwej rzeki, to każdy inny przyrodniczy element: las, dolinę rzeki, pola, musi traktować jak skarb.- powiedział przed laty jeden z łódzkich urbanistów. W województwie łódzkim jedną z ważniejszych rzek jest rzeka Bzura przepływająca między innymi przez Zgierz. Ta typowa rzeka nizinna jest lewym dopływem Wisły o długości 166 km.
16 czerwca 2021r. uczniowie klasy 2 TCp wybrali się na wycieczkę nad Bzurę w celu pobrania próbek do badań jakości wody i stopnia jej zanieczyszczenia. Podczas wycieczki wysłuchali krótkiego wprowadzenia do zajęć doświadczalnych. Po powrocie do szkoły, w nowopowstałej pracowni ekologicznej, przeprowadzili następujące doświadczenia:
Doświadczenie 1. Badanie zapachu wody.
Rozróżnia się trzy rodzaje zapachu wody:
R – roślinny: siana, torfu, mchu, traw, kwiatów,
G – gliny: pleśni, H2S, fekaliów, stęchlizny,
S – specyficzny: chloru, fenolu, nafty, acetonu, smoły.
Intensywność zapachu |
Wyczuwalność zapachu |
0 |
Brak zapachu |
1 |
Bardzo słaby zapach |
2 |
Słaby zapach |
3 |
Wyraźny zapach |
4 |
Silny zapach |
5 |
Bardzo silny zapach |
Wody naturalne dzieli się ze względu na rodzaj i intensywność zapachu na klasy:
Klasa I |
Do 2R |
Klasa II |
Od 3R do 2G |
Klasa III |
Do 1S |
Doświadczenie 2. Wykrywanie żelaza w wodzie.
Doświadczenie 3. Wykrywanie fenolu w wodzie.
Doświadczenie 4. Wykrywanie substancji organicznych w wodzie.
Doświadczenie 5. Odczyn pH
Doświadczenie 6. Badanie zawartości chlorków.
Wyniki przeprowadzonych przez uczniów doświadczeń przedstawiamy w tabeli:
Nr doświadczenia |
Obserwacje i wyniki |
Doświadczenie 1. |
Woda pobrana z rzeki Bzury ma barwę lekko zielonkawą, wyczuwalny zapach roślinny, wg tabeli 3R. Klasa II. |
Doświadczenie 2. |
Jony Fe3+ wykrywano za pomocą rodanku amonu i fenolu. Zmian w zabarwieniu nie stwierdzono. Brak jonów Fe3+. |
Doświadczenie 3. |
Fenol wykrywano siarczanem (VI) żelaza (III) zmian nie zaobserwowano. Brak fenolu w badanej próbce. |
Doświadczenie 4. |
Substancje organiczne wykrywano za pomocą KMnO4. Zawartość probówki podgrzewano do wrzenia. Następnie porównano z wzorcem. Nastąpiła nieznaczna zmiana koloru, co świadczy o obecności substancji organicznych w badanej próbce. |
Doświadczenie 5. |
pH 7-8 |
Doświadczenie 6. |
Chlorki wykrywano za pomocą roztworu AgNO3, zawartość probówki zmętniała. Woda z Rzeki Bzury zawiera chlorki. |