Higiena cyfrowa – zajęcia edukacyjne w klasach II LO i III LO
Warsztaty z zakresu higieny cyfrowej to zajęcia, których celem jest pogłębienie świadomości na temat zdrowego i odpowiedzialnego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz Internetu. To szczególnie istotne w obecnych czasach, gdy młodzież jest stale otoczona ekranami i treściami online. Podczas warsztatów skupiono się na czterech kluczowych obszarach, pomagającym uczniom rozwijać nawyki wspierające zdrowie psychiczne i fizyczne w kontekście cyfrowym.
1. Stawianie granic w korzystaniu z technologii
Pierwszy obszar dotyczył ustalania granic związanych z używaniem technologii. Omówiono, jak ważne jest wyznaczanie limitów czasowych na korzystanie z Internetu i urządzeń ekranowych, zwłaszcza na potrzeby rozrywki. Zwrócono uwagę na równowagę między aktywnością online a offline, podkreślając znaczenie zajęć fizycznych i rozwijania hobby bez użycia urządzeń cyfrowych.
2. Kontrola używania Internetu i urządzeń ekranowych
Warsztaty uczyły uczniów korzystania z aplikacji monitorujących czas przed ekranem, co pomaga w budowaniu nawyków samoświadomości i samokontroli. Dyskutowano o tym, jak presja bycia „zawsze online” może negatywnie wpływać na życie codzienne i relacje międzyludzkie oraz jak radzić sobie z tą presją.
3. Bezpieczne korzystanie z Internetu i urządzeń
Trzecia część warsztatów to skupienie się na bezpieczeństwie w Sieci. Omówiono zagrożenia, takie jak phishing, cyberprzemoc i fałszywe informacje, oraz zasady ochrony prywatności i danych osobowych, w tym stosowanie silnych haseł i unikanie udostępniania informacji prywatnych.
4. Tworzenie i odbieranie informacji w Internecie
Uczniowie poznali techniki krytycznego myślenia, które pozwalają na analizę informacji oraz rozpoznawanie dezinformacji i fake newsów. Podkreślano znaczenie sprawdzania źródeł oraz korzystania z Internetu jako narzędzia edukacyjnego, a nie służącego jedynie rozrywce.
Oprócz głównych tematów warsztatów poruszono także inne kluczowe aspekty higieny cyfrowej. Zwrócono uwagę na dbanie o jakość snu, ochronę słuchu itp.
Warsztaty były wartościową lekcją, która miała na celu pomóc uczniom w świadomym i zdrowym korzystaniu z technologii. Zrozumienie zasad higieny cyfrowej pozwala młodzieży na bezpieczne poruszanie się w środowisku online, jednocześnie chroniąc jej zdrowie psychiczne i fizyczne oraz umożliwiając pełne wykorzystanie możliwości Internetu w sposób zrównoważony.
Za przeprowadzenie tak wartościowych zajęć serdecznie dziękujemy Pani Annie Dobrysiak z Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Zgieru.